Bandai utviklet seg fra å være en stor og populær leketøysfabrikant i Japan, til også bli en formidal produsent av animasjonsfilmer. Som oftest etterfulgt av lønnsom egen-produksjon av action-figurer, leketøy og dataspill basert på sine egne filmer.

Edle lekebiler

Bandai Entertainment ble opprettet under firmanavnet “Animee Village” tilbake i 1999. Om selskapet kun har eksistert siden rett før årtusenskiftet, så har moderselskapet, Bandai Co Ltd, i Japan vært en gigantisk stor leketøyprodusent siden 1950-tallet. I dag regnes Bandai Co for å være verdens tredje største lekeprodusent.

Som en digresjon kan nevnes at mange av de eldre lekebil-modellene i metall fra selskapet (typisk fra 1950-60-70-tallet) i dag omsettes for mange tusen USD per stykk på eBay og andre auksjoner.

Animee Village skiftet navn til Bandai Entertainment ved inngangen til 2011.

Big in America

Som de fleste asiatiske leketøyprodusenter, satset Bandai målbevisst på å få innpass i det svære, godt betalende og derfor lukrative, amerikanske leketøys- og underholdningsmarkedet. De begynte å bygge ut sine egne salgskanaler i USA tilbake i 1978. Da var det ikke kjøpefilmer som var tingen, men detaljerte 1/48-størrelses modellkopier av populære bilmodeller. Samt det kuleste av alt man kunne ha på gutterommet på slutten av 70-tallet : elektriske bilracerbaner!

I god, amerikansk kremmerånd begrenset ikke Bandai Entertainment seg til å kun distribuere, markedsføre, selge – og tjene penger – på kun animasjonsfilmer og andre leker fra moderselskapet.

I stedet profiterte de på sitt gode navn og rykte, og velutbygde distribusjonsnettverk med forhandlere over hele USA. De begynte å ta inn filmer og leketøy fra også andre produsenter og insisterer fortsatt på å gjøre dette. Selv konkurrerende produsenter tjener nå ofte mer penger på å la Bandai omsette varene sine, enn ved å stå for alt salget sjøl og sitte igjen med en mye lavere omsetning.

Cash is king, tross alt, og det er penga som rår…

Nesten-fusjon med SEGA

I dag kunne vi faktisk hatt Bandai som en integrert del av det svære SEGA-selskapet. SEGA har i mange år vært en kjempestor aktør innen leker, dataspill og dataspill-konsoller til TV.

Fusjonssamtalene gikk svært langt og en sammenslåing var rett rundt hjørnet, da hele greia ble avblåst pga “uoverkommelige forskjeller i de to bedriftenes holdninger og ideologier”.

Animasjonsfilmene tok slutt

Bandai hadde et godt grunnlag for å produsere egne tegnefilmer og manga tilbake på 1900-tallet. De hadde allerede utallige lekemodeller, roboter, figurer og konsepter som allerede var kjent blant barn og andre forbrukere. Da var det lett å også selge inn animerte filmer som gjerne hadde samme, gjenkjennelige figurene og fortellingene.

Animasjonsfilmene fra Bandai var populære både i USA, og Europa, men aller størst popularitet hadde de hjemme i Japan. I Amerika distribuerte Bandai Entertainment sine egne titler side om side med USA-produserte tegneseriehelter og andre, importerte titler og filmer.

Egentlig skal salgstallene ha vært helt OK og på linje med andre, konkurrerende bedrifter det var naturlig å sammenligne seg med. Men som vi vet har animè-filmindustrien slitt på linje med øvrig filmbransje de siste tiårene. Forbrukermønstrene endres. Folk går sjeldnere på kino enn før, vi slutter å kjøpe og eie favorittfilmene våre. I stedet vil vi heller leie – og knapt nok dèt heller lengre. Nå forlanger vi å få sett film og TV-serieepisoder når det passer OSS, og ikke når TV-kanalene selv måtte finne det for godt å sette en film på kveldens programplakat.

Strømmetjenester og Betal-TV overtar som hoveddistribusjonskanal, og i bakgrunnen ligger alltid piratkopiering og ulovlig fildelingsnettverk og truer alle produsenters bunnlinje-resultater.

Også her i Europa dannet Bandai sitt eget datterselskap for å selge og distribuere animasjonsfilmer; Beez Entertainment. De siste årene har selskapet slitt med fallende salgsresultater og indre konflikter og driver praktisk talt ikke lengre med distribusjon i EU. Også det amerikanske søsterselskapet har siden 2013 sluttet å promotere nye titler fra det japanske moderselskapets egenproduksjon.