Disse animasjonsfilmprodusentene gjør mesteparten riktig og er slettes ikke så gærne som firmanavnet skulle tyde på…

Eigd av Sony og Nippon TV

Grunnleggerne bak Madhouse besluttet fra dag èn i 1972 at firmaet skulle hovedsaklig satse på TV-produksjoner. Animasjonsseriene deres har derfor i over 40 år preget japanske TV-kanaler, og da især Nippon TV som skulle komme inn som hovedaksjonær etter hvert.

Underholdningsmegamaskineriet Sony er også inne på medeier-siden, dog med en mye mindre aksjepost enn Nippon.
Madhouse klarer ikke alene med sine ca 70 ansatte å rekke over alle sine produksjons- og animasjons-forpliktelser. Derfor har de kjøpt opp den sør-koreanske produsenten DR Movie for å hjelpe seg med å animere. For å få strømlinjeformet datagrafisk animèring, har de lagt dette til et heleigd datterselskap; Madbox.

Bloddryppende satsinger

Andre animè-studioer er kanskje særlig kjente for mer uskyldige og pyntelige serier som selv små barn kan se uten å få mareritt etterpå. Madhouse, derimot, har bemerket seg for blod og action gjennom vampyr- og skrekkfilm-serier. Blant de flere hundre titlene i katalogen deres, er det mye død, demoner, djevler, ninjaer og annen fordervelse som går igjen.

Hakket mindre blodig og voldelig ble det i 2012 da Madhouse fikk rettighetene til å animere sin egen versjon av amerikanske “Peanuts”. (Eller “Knøttene” som vi kjenner dem som på norsk.)

Med sin omfattende produksjon er det kanskje ikke så rart at Madhouse i mange år har hentet hjem gjeve trofèer fra særlig japanske prisutdelinger for beste animasjonsfilm eller -serie.

Marvel-partner

Madhouse har alltid trodd det var bedre og mer lønnsomt å samarbeide med andre selskaper og studioer, enn å kjempe alene og beholde en mye mindre markedsandel.
De begynte tidlig å lage sam-produksjoner med andre selskaper i Japan. I samarbeid med Disney jobbet de med serien om “Stitch!”. De har produsert en rekke ting dedikert speielt for behovene til TV-selskaper.

I samarbeid med amerikanske Marvel (som nå for øvrig er blitt kjøpt opp og blitt heleigd av Disney) har Madhouse lagt animerte serier av kjente popcult-ikoner som Wolverine, iron-Man, Blade og X-men.

Tegneseriehelt-samarbeidet må ha gitt mersmak, for Madhouse samarbeider nå med også den amerikanske tegneserieforleggeren Dark Horse Comics om produksjon og utgivelse av mangaen “Devil” på det amerikanske markedet.

De har dessuten lagd et par episoder av animasjonsserien “Batman: Gotham Knight” på oppdrag av DC Comics i USA.

Studio Ghibli, som vi har skrevet mer om på egen side her inne, har vært samarbeidspartner med Madhouse på en rekke produksjoner, til stor glede for begge parter.

Dataspill-produsenten PlayStation fikk hjelp av Madhouse til å lage animerte sekvenser i spillene Wild Arms og Persona 4 Golden.

Et utvalg av filmtitlene deres

Selv de mest ihuga animasjons-tilhengerne vil slite med å få sett gjennom hele den 40 år lange produksjonen til Madhouse. Teller vi med alle epiodene i de enkelte seriene, kommer vi fort opp i over tusen titler!

Som vanlig med asiatiske og japanske animasjonsselskaper så er det ikke alt de lager som har like høy apell for publikum her i Vesten. Men selv blant de mer “Vesten-vennlige” produksjonene deres, burde det være nok å kose seg med for norske animè-fans.

Ta f.eks en kikk på titler som Barefoot Gen, Beyblade, Black Lagoon, Devil May Cry, Final Fantasy: Legend of the Crystals, Gunslinger Girl, Highlander: The Search for Vengeance og Highschool of the Dead.